Креолізований текст як засіб активізації читацької діяльності на уроках української літератури
- Вітаю вас у нашому закладі. Перед початком роботи пропоную взяти беджі і написати ім’я, яким би ви хотіли, щоб вас називали протягом заняття. (учасники семінару записують свої імена). Перш ніж розпочати заняття, подумайте, будь ласка, про людину, яка є дорогою для вас, згадка про яку приносить вам радість.
(учасника подумки уявляють дорогу людину)
- Я рада буду з вами познайомитися і дізнатися про ваш настрій, тому проведу вправу «Це чудово!». Пропоную кожному з вас представитися тим іменем. Яке ви написали на беджі, і розповісти про якусь свою якість, уміння чи талант (наприклад, «я люблю танцювати», «я вмію стрибати через калюжі»). У відповідь на кожне таке висловлювання всі повинні відповідати «Це чудово!» і одночасно піднімати вгору великий палець. Розпочинаємо з мене. Мене звати Наталя, я люблю співати. (і так кожен учасник).
- Ми з вами вчителі-філологи і наша мета, щоб школярі хотіли читати. Наші сьогоднішні учні – це діти, які виростають зі стрімким злетом інтернетехнологій, це покоління інтернету, або покоління «Z», які цілими днями сидять за коп’ютерами. Користь від яких не дуже велика. Інша справа – література, бо вона – ключ до знань. Ще наші предки казали: «Люди перестають мислити, коли перестають читати». І тут є одна проблема – відсутність у більшості школярів інтересу до читання художньої літератури. А саме наші уроки покликані прививати дітям любов до живого слова. Тому виникає необхідність пошуку нових цікавих методик. Тема нашого заняття звучить «Креолізований текст як засіб активізації читацької діяльності на уроках української літератури» (слайд 1). Хочу, щоб роботу ми розпочали з вправи, яка налаштує нас на позитив, допоможе зменшити емоційну напругу, краще пізнати самих себе – створення сонечка афірмацій.
Афірмація – коротка фраза, що містить вербальну формулу, яка при багаторазовому повторення закріплює необхідний образ або установку у півсвідомості людини, сприяючи поліпшення її психоемоційного фонду і стимулюючи позитивні зміни в житті.(слайд 2). А простіше, афірмація – це фраза-гасло для підняття самооцінки. У вас є сонечко і на промінцях вже записані деякі афірмації. Вам потрібно дописати свої і приклеїти до сонечка. Після закінчення прокоментуйте свою роботу.
(учасники працюють. Кожна команда презентує свою роботу. Прикріплюють на дошку)
- Ви спільними зусиллями створили енергетично-позитивну композицію у вигляді креолізованого тексту і таким чином підійшли до теми нашої бесіди. Що ж таке креолізований текст? Креолізований текст– це складне текстове утворення, що поєднує вербальні та невербальні елементи. Разом вони впливають на читача, створюючи комплекс образів, які супроводжують зміст прочитаного. (слайд 3).
Головними завданнями креолізованого тексту є:
Підвищити ріст успішності, «оживити» навчальний процес
Розвивати самостійність і критичне мислення
Спонукати учнів до читання, зацікавити книгою
Розвивати креативні здібності учнів
Підвищити пізнавальний інтерес до предмета
Розвивати навички самостійної пошукової та дослідницької діяльності учнів
Розвивати партнерські стосунки «учитель-учень» (слайд 4)
Визначення звучить складно, але насправді креолізовані тексти відомі всім і кожному. Перш за все це:
- комікси - фотоколажі (слайд 5)
- буктрейлери - скрапбукінг
- буклети - кардмейкінг
- постери - хмарки тегів
- брошури - кроссенси
- скрайбінг - дудли
Розпочнемо з хмари тегів (слів)
Хмара тегів (хмара слів або зважений список, представлений візуально) – це візуальне подання списку категорій (або тегів, також званих мітками, ярликами, ключовими словами). (слайд 6)Залучення цього методу доречне на уроках будь-якої навчальної дисципліни.
WordArt – багатофункціональний англомовний сервіс для створення «хмар слів». З його допомогою можна створювати яскраві хмари різної форми.
Можливості використання «хмари слів» у навчання пов’язані, наприклад, з тим, що
- в хмару можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити;
- можна запропонувати дітям прочитати в хмарі головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку;
- скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з хмари;
- показати «хмару», складену зі слів, узятих із незнайомого тексту, і попросити здогадатися про його зміст;
- повторити основні поняття з теми, що вивчається. (слайд 7)
(команди отримують по дві хмари. 1 – складають невелику розповідь, використовуючи якнайбільше слів з хмари; 2 – виписати слова антоніми. Хто швидше – натискають на дзвінок)
Наступний сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу, який виконує кілька важливих функцій – кроссенс.
Кроссенс – головоломка нового покоління, побудована на асоціаціях. Слово «кроссенс» означає перетин смислів і створено авторами за аналогією зі словом «кросворд». (слайд 8)
Він являє собою асоціативний ланцюжок, замкнутий у стандартне поле із 9-ти квадратів. дев’ять зображень розташовані в ньому таким чином, що кожен малюнок має зв’язок з попереднім і наступним, а центральний об’єднує за смислом відразу декілька. Зв’язок може бути як поверхневий, так і змістовний. Але в будь-якому випадку це прекрасне завдання для розвитку логічного і творчого мислення.
Функції кроссенсу (слайд 9)
- розвиває комунікативні та регулятивні вміння;
- підвищує допитливість і мотивацію до вивчення предмету
- розвиває навички роботи з інформацією
- є засобом розвитку логічного і творчого, нестандартногомислення учнів
Різновиди розшифрування кроссенсу (слайд 10)
- по спіралі
- зв’язок з головним поняттям
- по периметру і по хресту
На екрані зразок кроссенсу (слайд 11)
(учасники обговорюють зображений кроссенс)
(змагання команд – розшифрувати кроссенс, вгадати головний елемент. Хто швидше – дзвонять у дзвоник . отримують ватман і конверти з картинками, повинні скласти кроссенс, наклеїти на ватман і представити )
Демонструю дитячий кроссенс
У кроссенс можна зашифрувати
тему уроку чи епіграф до нього
використати як узагальнення знань про певне поняття
під час вивчення і повторення біографії письменника
зашифрувати систему образів твору
при характеристиці образів твору
сюжет твору учні розгадують залюбки
Технологією популяризації читання на уроках української літератури є бук трейлер.
Буктрейлери – відеоролики, які створюють візуальний образ книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, незвичній формі. (слайд 12)
Буктрейлер – невеликий відеоролик (до 3 хв) за мотивами книги, що є формою заохочення учнів до читання.
Основні завдання буктрейлера: (слайд 12)
відрекламувати твір (книгу) за програмою
виявити зацікавленість в учнів до читання та подальшого аналізу твору
розповісти про твір, його основний зміст та автора
ось деякі приклади бук трейлерів (слайд 13). Як створювати бук трейлери, які програми використовувати, можете почитати у буклеті «Етапи створення освітніх буктрейлерів. »
(роздати буклети учасникам семінару)
Рухаємося далі. Наступний вид креолізованого тексту – постер. Він є чимось подібним до буктрейлера.
Літературний постер– це безпосередньо реклама твору того чи іншого автора, крім того, це своєрідний заклик до прочитання твору. (слайд 14)
Побудова постера:
Назва (привернення уваги) – просто та точно презентує книгу (твір). Прочитавши назву учень повинен захотіти дізнатися більше.
Інформативна складова – текст, не банальний переказ твору, не скопійована анотація, а власний відгук, заклик до прочитання твору, порівняння того, хто читає постер, з героями твору. Має вирізнятись оригінальністю.
Фото (обкладинка книги, фото автора) – логічно розміщені
Чому потрібні постери? (слайд 15)
Учень точно зверне увагу на твір
Познайомиться з автором
Як мінімум прочитає переказ твору
Щоб створити власний постер, прочитає відгук на твір (книгу)
І те, на що сподівається кожен учень, прочитає твір повністю.
(практична робота. Створення постера до книги. Учасники отримують плакат, картинки, білі аркуші, фломастери, клей. Презентують створені роботи)
(демонструю дитячі постери)
Наступним прийомом, який допомагає зацікавити учнів читанням художньої літератури, підвищує пізнавальний інтерес, сприяє творчому співробітництву між учнями і вчителями є скрапбукінг та кардмейкінг.
Скрапбукінг – вид рукодільного мистецтва з виготовлення та оформлення альбомів. Основна ідея скрапбукінгу – зберегти інформацію про певні події на тривалий термін для майбутніх поколінь за допомогою особливих візуальних прийомів і спеціального декору своєрідним способом збереження і передання інформації. (слайд 16)
Кардмейкінг (листівкарство) – мистецтво виготовлення листівки ручної роботи на тему книги чи твору. (слайд 17) + приклад
- А тепер повернемося до нашої таємниці. Насправді, ніякої таємниці немає. Просто коли ми думаємо чи говоримо про людину, яку любимо, наше обличчя змінюється, вся напруга проходить, зморшки розгладжуються, з очей струменіє м’яке світло, а на губах – легенька посмішка. В такі моменти людина стає особливо красивою, доброю, ніжною. І трошки цієї енергії любові передається іншим. Чудові ці миті посеред суєти і тривог життя. Треба частіше згадувати тих, кого ми любимо. І тоді всі будуть красивішими, ніжнішими, добрішими і милосерднішими. А всього то треба поговорити з людиною про те, кого він любить. Щоб він згадав. І наповнився світлом. І наповнив інших.
Незабаром свято жінок. І у кожного з нас є людина, яку ми будемо вітати і робити подарунки. А найкращий подарунком є те, що зроблено власними руками. Тому завершальним етапом нашого заняття буде виготовлення вітальної листівки у стилі скрапбукінг.
(виготовляють листівки)
- Сподіваюся, стало корисним для вас. Дякую, за увагу.